Helikopterionnettomuuksia Suomessa

helikopterinousemassa

Vaikka pääasiassa helikoptereilla lentäminen ja matkustaminen onkin pääasiassa todella turvallista, liittyy siihenkin tietenkin aina riskejä, kuten kaikkeen liikenteessä liikkumiseen. Suomessa on ollut muutamia suurempia onnettomuuksia, joista viimeisin tapahtui vuonna 2005. Varmasti kaikki muistavat sen ainakin kuullessaan sanan Copterline. Käsittelemme kyseisen onnettomuuden tässä postauksessa, mutta sitä ennen käymme läpi tapauksen kahdeksankymmentäluvulta, joka järkytti äitienpäivää viettänyttä kansaa. Haluamme tässä kohtaa muistuttaa kaikkia lukijoitamme siitä, että vaikka nämä hirvittävät onnettomuudet ovat surullista ja järkyttävää luettavaa, eivät ne todellakaan määrittele koko helikopterilla lentämistä, sillä suhteessa onnettomuuksia käy kuitenkin todella vähän. Helikopterien riskit on kuitenkin tietysti hyvä tiedostaa, eikä elää pumpulissa, mutta kuten sanottu, tämän ei saa antaa alkaa hallita elämää, kuten ei pelon missään muussakaan asiassa.

Ahveniston helikopterionnettomuus

Hämeenlinnassa, Ahveniston moottoriradalla, pidettiin vuonna 1984 rata-autokilpailut, nimeltään Hämeenlinna Race rata-autokilpailu, jotka saivat karmaisevan keskeytyksen. Helikopterin lentäjä, joka oli lennättänyt kilpailun yleisöä, menetti tuulenpuuskassa totaalisesti kopterin hallinnan. Voimakas tuulenpuuska, huono laskeutumispaikka ja koneeseen tottumaton lentäjä aiheuttivat ongelmia ja helikopteri syöksyi yleisön sekaan tappaen viisi ihmistä. Loukkaantuneitakin oli melkein 30.

Yleisön lennätys oli tuohon aikaan todella yleinen tapa. Ideana oli siis se, että erinäiset yritykset halusivat lennättää kisan katsojia yläilmoissa, jotta he pääsivät seuraamaan kisaa myös ilmasta käsin. Kun puuskainen tuuli tarttui helikopteriin, joka oli tuolloin yrittämässä laskeutumista, se kallistui kyljelleen. Samalla se survoi potkurin laivoilla rinteessä ollutta yleisöä, putosi sen jälkeen rinteeseen ja räjähti. Tuleen sytyttyään se kieri rinnettä alas jättäen jälkeensä viisi kuollutta sekä 26 loukkaantunutta.

helikopteri lentämässä

Copterlinen onnettomuus

Copterline Sikorsky S-76nC putosi mereen aivan Viron edustalla 10. elokuuta 2005. Karmaisevassa onnettomuudessa kuoli yhteensä 14 ihmistä, joista kahdeksan oli suomalaisia. Lisäksi kuolleiden joukossa oli kaksi yhdysvaltalaista ja neljä virolaista.

Helikopterin määränpää oli Hernesaaren helikopterikenttä Helsingissä, mutta se ei koskaan edes kunnolla päässyt matkaan, sillä se lähti lentoon kello 12:40 Tallinnasta ja jo kolme minuuttia myöhemmin katosi toisiotutkasta. Välittömästi sen jälkeen, kun helikopteri oli pudonnut veteen se upposi noin 50 metrin syvyyteen. Se vei kaikki matkustajat mukanaan.

Tarkalleen ottaen tämä monta uhria vaatinut onnettomuus tapahtui Naissaaren itäpuolella, melko lähellä Aegnan saarta. Kone ehti pyöriä 13 kertaa oman akselinsa ympäri ennen kuin se putosi veteen. Ilmeisesti onnettomuuden aiheutti irronnut metallipinnoite. Se oli tukkinut kopterin pääroottorin ohjaustehostimessa olevat takaisinvirtauskanavat. Tämän kaltainen vika tekee helikopterin ohjaamisesta aivan mahdotonta, sillä lentäjän lihasvoimat eivät voi millään riittää ohjaamaan helikopteria, jos ohjaustehostinta ei ole. Sääilmiön ei uskota vaikuttaneen tähän, kuten se vaikutti Ahveniston onnettomuuteen. Onnettomuushetkellä ilmamassa ja meriveden lämpötilaero on ollut lähes olematon, mikä poissulkee myös vesipyörteen mahdollisuuden. Lisäksi onnettomuuden jälkeen laaditussa loppuraportissa valottui kuva Copterlinen heikosta turvallisuuskulttuurista. Teknisiin häiriöilmoituksiin ei selkeästi ole tartuttu tarpeeksi riittävällä vakavuudella ja ripeydellä. Konetta ei myöskään oltu huollettu sen vaatimien huolto-ohjeiden mukaisesti. Jälkikäteen oli myös vaikea selvittää useita asioita, koska huoltotoimenpiteiden syitä oli jätetty kirjaamatta toistuvasti.

 

Helikopterionnettomuudet ovat usein tuhoisia, mutta niitä ei kuitenkaan tapahdu hirvittävän usein. Pääasiassa helikopterilla matkustaminen on todella turvallista, eli näiden muutamien onnettomuuksien takia ei kannata jättää kokeilematta helikopterikyytiä, jos sellainen mahdollisuus osuu kohdalle. On sanomattakin selvää, että koska tahansa voi osua onnettomuus kohdalle, mutta se, että se osuisi juuri helikopterissa, on kuitenkin todella pieni. Helikopterit ovat oikein lennettyinä ja oikein huollettuina todella turvallisia ja ketteriä apuvälineitä monissa tilanteissa. Jatketaan ensi postauksessa jollakin iloisemmalla aiheella, lupaamme.